تبلیغات
دانش آموزومعلم - لرزش دست و پا و اضطراب فرزندان شما هنگام پرسش پای تخته
 
دانش آموزومعلم
درباره وبلاگ


ما از دیار آفتابیم ، از سرزمین های نخلهای راست قامتی كه انوار طلایی خورشید شاخ و برگشان را نوازش می دهد ، آمده ایم تا اثبات كنیم فرزند خورشیدیم ، گرم و پر حرارت . و سرشار از شوق برای رسیدن به والاترین اهداف . ما جوانیم و آنچه جوان را می سازد تغییر است و نو بودن در همه چیز ، چه افكار و چه اعمال .
یادمان باشد كه ما نهال نخل را بغیر از آب و آفتاب با عشق رویانده ایم . امید آن داریم به لطف پروردگار در فضایی سالم و صمیمی عشق به علم را تجربه كنیم .
در پناه لطف بیكران حق سبز و شكوفا باشید

مدیر وبلاگ : سعید ریگی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
نظرشما در مورد وبلاگ چیست؟






در یکی از تالارهای شهر در جمع  والدین و جلسه انجمن اولیا و مربیان ، در مورد اثرات سوء نمره گرایی (بیست گرایی) دانش آموزان و  خانواده های آنها سخنرانی  داشتم . و اثرات سوء نمره گرایی صرف  و گرایش دانش آموزان به حفظ طوطی وار مطالب به جای  یادگیری پژوهش محور ،را معرفی نمودم که مورد توجه حضار قرار گرفت و اینکه خیلی ها( به اعتراف خواشان) دریافتند اصرار وفشار زیادی بر فرندان خود در منزل برای کسب نمرات 20 داشته اند و برای آنان موضوع به خوبی تشریح گردید که : نمره 20  و رقابت بسیار فشره برای آن که گاها" منجر به بروز درگیریهای ادامه دار دانش آموزان و حتی خانواده ها با هم  می شود ، ضرر بیشتر ی خواهد داشت  تا گرفتن نمرات دیگر . مخصوص" اینکه دانش آموز  از اینکه  هر روز  حامل  نمره 20 برای خانواده خود نباشد،  احساس نا امیدی و یا بی کفایتی خواهد کرد! به جای آن پیشنهاد شد با همکاری کادر مدرسه ، روشهایی را برای کاهش سطح اضطراب و فشار دانش آموزان در محیط مدرسه ، برای کسب صرف نمره و حفظ مطالب برگزینند ...

     مدتی بعد یکی از حضار جلسه که پدر یکی از دانش آموزان مدرسه بود ، و به عنوان معلم راهنمایی خدمت می کرد، روشی را برای کاهش اضطراب دانش اموزان هنگام پرسش پای تخته ، درخواست کرد . ( اینکه روش پرسش پای تخته تا چه اندازه مفید و لازم  و یا منسوخ شده است ، بماند) . با وی هماهنگ کردم که اگر ممکن است این روش را که در نوع خود جدید  هم نیست پیاده نماید  گرچه بر خلاف  روش های معمول سایر معلمان مدارس باشد . در سالهای قبل معمولا" رسم بود که  مثلا  5 یا  6 دانش آموز به پای تخته  آورده می شد و به نوبت پرسش هایی از نفر اول می شد و اگر بلد نبود به نفر دوم و گاهی تا نفر ششم هم می رسید و اگر  بلد نبود (حدود یک سوم از بیست را ازدست می داد) ، پرسش دوم مطرح می شد و معمولا" به 3 یا 4 پرسش ختم می شد  یعنی هر پرسش چیزی حدود 7 یا 5 نمره ! . البته این نوع پرسش مزایا و معایبی دارد که  جای طرح آن نیست و در کتب روش تدریس در مورد آن سخن گفته شده است .

به اظهار دانش آموزان و والدین آنها  رفتن پای تخته و پاسخگویی به پرسش ها از بدترین خاطرات آنهاست  اینکه   شاید  دست و پایشان بلرزد ، با تمسخر  احتمالی دیگر دانش آموزان روبرو شوند ، دست پاچه شوند ، جواب را به یکباره فراموش  کنند ، زمان کمی برای فکر کردن داشته باشند ، قدرت تکلم خود را در اثر اضطراب از دست بدهند ، یا جواب را می دانسته ولی  جمله بندی فی البداهه را تمرین نکرده اند ، دهان و گلویشان خشک می شد ،  نگاههای  خشن یا سوالی معلم  آنها را دستپاچه می کرد ، فشار معلم برای زمان کم و تمام شدن مهلت  ، آنها را بیشتر  مضطرب می کرد و ...

                  در توضیح و توجیه کارکرد پرسش مصطلح  به نام  "پای تخته"  باید گفت : یکی از  کارکردهای پرسش شفاهی ، تقویت قدرت مصاحبه دانش آموزان  است  ولی چون امتحانات پایان سال  و یا امتحانات کنکور بدین شیوه بر گزار نمی شود ، آیا ضروری است به شدت بر اجرای  هر روزه آن مصر باشیم ؟  بنابراین هر ماه یک یا دو بار با توجه به صلاحدید معلم مربوطه ، امتحان کتبی  لازم است .  اما پیشنهاد شد برای  کاهش میزان اضطراب دانش آموزان اقدام ساده ای صورت گیرد :

       در صورت تمایل دانش آموز و معلم ، یک یا دو صندلی  روبرو یا به موازات  میز معلم ، در نظر گرفته تا دانش آموز به جای  سر پا ایستادن روبروی دانش آموزان بر صندلی قرار گیرد و با آرامش بیشتری  به پرسشهای معلم پاسخ دهد ، حالت  بشاش و شاد معلم هنگام پرسش شفاهی نباید از نظر دور شود ....

     اینکار ابتدا برای دانش آموزان قوی  که تقریبا" اضطرابی در این باره ندارند و سپس برای دانش آموزان  متوسط و یا دارای اضطراب و کسانی که صدا و  دست و پایشان می لرزد و دچار خشکی دهان شده ،نشستن روی صندلی روبروی معلم ، انجام شود . معلم در حین پرسش نگاههای با مهر و محبت به این دسته دانش آموز داشته ، با سر جملات وی را تایید کند ، با گفتن کلماتی  به وی روحیه داده ، حتی الامکان برای  کمی وقت فشار نیاورد ، مستقیما" در چشمان محصل نگاههای یکنواخت نداشته ، به سر و وضع دانش آموز از کفش و لباس گرفته تا موی سر وی  به صورت مستقیم و تکراری نگاه نکند و ... معلم نیز در توضیح  کار خود برای دانش آموزان شرح دهد که دانش آموز فرض کند که  انگار برای  مصاحبه و قبولی در یک جلسه استخدامی آمده و روبروی وی نشسته است ...

     بعد از یکماه از اجرای این روش ، تقریبا" تمام  دانش آموزان کلاس  به وضعیت عادت کرده و  به اظهار معلم ، هیچگاه نشانی از اضطراب شدید و لرزش دست و پا مشاهده نشد  و رغبت بیشتری  برای آمدن و نشستن روی صندلی و پاسخگویی  به درس را داشتند و سایر دانش آموزانی که از این بابت مشکلی نداشتند آزاد بودند حتی ایستاده و روبروی دانش آموزان دیگر به پرسش ها پاسخ دهند .



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397 03:37 بعد از ظهر
If you are going for most excellent contents like myself, only go to see this web page all the time
for the reason that it provides quality contents, thanks
شنبه 14 مرداد 1396 12:32 قبل از ظهر
It's in reality a nice and useful piece of information. I am glad that you just shared this useful information with us.
Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.
چهارشنبه 11 مرداد 1396 12:14 قبل از ظهر
I am regular reader, how are you everybody? This article posted at
this site is actually nice.
سه شنبه 10 مرداد 1396 12:56 قبل از ظهر
My brother recommended I might like this web site. He was once entirely right.

This put up actually made my day. You cann't imagine just how so much time
I had spent for this information! Thank you!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

 تماس با ما
« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools